PKP – czas podróży

Jak wyglądałaby mapa Polski, gdyby zamiast odległości pomiędzy miastami przedstawić czas podróży koleją? Wiadomo, że trasy są w różnym stanie.

Skupiłem się na PKP Intercity, bo chciałem sprawdzić tylko połączenia pomiędzy większymi miastami. W przypadku przewoźników osobowych duża liczba stacji mogłaby sztucznie wydłużać czas w obszarach gęsto zaludnionych.

Oczywiście nadal korzystam z d3js (bez tej biblioteki nie wyobrażam już sobie wizualizacji 🙂 ). Opcja wykorzystana tym razem to force layout. Idea jest taka: definujemy różne siły (grawitacji, przyciągania, odpychania), które dziłają na obiekty i zamiast samemu określać położenie przedmiotów pozwalamy by te siły “ułożyły” obiekty na płaszczyźnie.

W widoku podstawowym widzimy miasta w ich rzeczywistej pozycji. Odleglość pomiędzy nimi odpowiada odległości w linii prostej. Po przełączeniu odległości zostaną zmodyfikowane tak, by były proporcjonalne do czasu podróży. Wtedy zdefionowane siły “ułożą” graf zgodnie z zadanymi ograniczeniami (przed wszystkim odległości mają być propocjonalne do czasu podróży, w drugiej kolejności miasta starają się być jak najbliżej swoich pierwotnych pozycji).

pkp_mapa_stacje

Co do samych danych to widzimy, że w dobrym stanie jest linia Frankfurt-Rzepin-Poznań-Warszawa (po przełączeniu skraca się). Szczecin-Poznań też jest w dobrym stanie. Kiepsko wypadają natomiast połączenia na południu — tam praktycznie każda podróż ciągnie się niemiłosiernie.

Leave a Reply